2010. augusztus 13., péntek

Ismerd meg Cincinnatit - 1. rész

Mivel az ittlétem feléhez értem és bár igyekeztem a városról is írni, nem biztos, hogy annyira sikerült. Aki esetleg Cincinnatibe venné útját, a következőkkel kell tisztában lenni első körben.

Cincinnati Ohioban fekszik. Ohio pedig egy végtelenül dimbes-dombos vidék. Ez a városra is jellemző. Igaz, csak egyszer vezettem Cincinnatiben, de az esetleg előforduló lejtők alján megállni óvatosan kell, különben nyikorog az a kerék :) Állítólag pont emiatt a dombos elhelyezkedés miatt és a város bezártsága miatt egy folyóval tetézve okozza azt a magas páratartalmat, amire sose mertem gondolni ezelőtt. Pontosabban Floridában még csak értettem, hogy miért van telítve a levegő, de hogy itt a Midwesten is ennyire lehet valami párás az óceántól messze... meglepett. Apropo Midwest. Ezt a részét az USA-nak ezelőtt nem igazán tudtam, mihez tájolják. Szóval Középnyugat. Én inkább keletnek hittem, de Midwest. Ezzel tisztában kell lenni. Azt is tudom már, hogy minél északabbra megy valaki, annál "bunkóbbak" a sofőrök. Legalábbis a déliek ezt állítják :) Ez úgy Kentuckytól egészen Kanadáig létező mondás. Vagyis az államok déli részén élők mindig panaszkodnak az északiakra, milyen figyelmetlenek és türelmetlenek az úton. Azt hiszem, hogy valószínűleg Chicagoban teljesedik ki ez a fajta trend, de ez már csak az én véleményem :)

Cincinnati. Két államon fekszik a város (Ohio és Kentucky). Híres a bűnözési statisztikáiról. Szerencsére ebből én még semmit se tapasztaltam, sőt a város képe meglepően tiszta (természetesen nem a rosszabb környékeken... bár igazából néha nehéz megítélni, hogy mennyire rossz egy környék, mert általánosságban a házak nagyon régiek és sok helyen látszik a szegénység, ami nem feltétlen jár együtt bűnözéssel... de azért mindenkit óvatosságra kell inteni). De a belváros az tiszta. Az egyetem környékétől óvakodni kell, bár bevallom, hogy miután 2 hónap alatt megszoktam, egyáltalán nem érzem azt, hogy olyan borzasztó. Igazság szerint mindenki szerint mindenhol csak éjjel vannak gondok, nappal Cincinnati mindenütt teljesen jó. Csak éjjel nem szabad sétálni (de hol nem kell ezzel vigyázni?!). Nappal én nem érzem, hogy bármi furcsát látnék. Sok a sötétbőrű meg szakadt ruhás ember, ez tény, de ez nem szabad, hogy bárkiben rossz gondolatokat ébresszen.

Apropo vidékek. Az abszolut mértékben kerülendő területet úgy hívják, hogy Over-the-Rhine. Gmapsen meglelhető. A Vine street vonalán az egyetem és Downtown (belváros) között fekszik valahol. Képeket néztem róla és van egy nagyon szép temploma. Szívesen megnézném, de nem vagyok elég bátor egyedül :) Aztán híres még azon a területen a Findlay Market, vagyis egy óriási piac. Kisgazdálkodók árulnak roppant olcsón nagyon finom zöldségeket. Mesélték, hogy mennyire klassz hely, viszont a problémás rész kellős közepén található. De ez az a rész, ahova azért sokan járnak mindenhonnan, így nem kell aggódni.

Apropo templom. Az egyetem mellett van egy templom, ami egy üzlet. Vagyis bolt. Ruhás, táskás. Nem kínai, hanem valami márkás drága bolt. Egy konkrét templomban :) Amikor erre rájöttem, csak lestem. Ha valamikor arra járok, lefotózom.

A városról még annyit találtam érdekesnek, hogy az épületek nagyon nagyon régiek. Látszólag mind az 1800-as évekből maradt téglaépület. Szerintem van egy hangulata. Kicsit komor, furcsa, de nekem tetszenek.

Downtown. Nem túl sok a látnivaló. Olyan szokásos amerikai belváros irodaépületekkel. Abszolut nem vészes. Ráadásul finom éttermek vannak arrafelé :)

Jaj éttermek. Azok nagyon finomak és jók. Mondja ezt az én magyar gyomrom. Az olasz gyomrom már panaszkodna, de azért a magyarnak jól esik néha egy-egy tartalmas étel. Az innivalókkal vagyok csak bajban. Elszoktam már az üdítőktől. Mondjuk most se iszom rendszeresen. Ahogy Olaszországban is, itt is igyekszem kerülni. De akár a magyar, akár az olasz ivóleveket nem tudja pótolni itt semmi :( A gyümölcsök sem a legjobbak ebben a régióban. Bár valakitől hallottam, hogy dicsérik, mert elvileg a közelben termelnek mindefélét, de én hiába igyekszem variálni, a barack az kőkemény, a narancsnak nincs szezonja, a málna és az eper ízetlen, a szeder is éretlen és sajnos az alma sem az igazi. Mangót szoktam venni, de azt is nehéz találni. Banánból az Európára is jellemző jóelőre leszedett import banán jellemző (hm, ilyenkor eszembe jut Brazília :)). Mostanában jó szőlőt viszont sikerül találnom. És az áfonyájukat imádom. Az kötelező :) Csak az én nagy kedvencem, az alma... jó, jó, tudom, Trentinoban élni az almatermelés központjában... nem szólhatok egy szót sem :) A barack ott se finom. Viszont vágyom én a jó magyar barackra és málnára és eperre :O Jó lenne mindent összetenni. A brazil banánt és trópusi gyümölcsöket a magyar kontinentálissal és az olasz almával. Hm :)

Vissza a városhoz. A parkok nagyon klasszak. Sajnos a nagy meleg miatt nem lehet bennük sokmindent kezdeni. De ősszel feltétlen meg kell néznem, ahogy őszülnek a fák. Az biztosan gyönyörű. Ajánlom mindenkinek a Hyde Parkot meg az Ault Parkot. Ezekről már írtam régebben.

Van ám tájszólás is. Állítólag az "u" helyett inkább "a" a jellegzetes (you helyett ya). Meg elnyújtják a szavak végét. Nekem csak a spenót tűnt fel, mennyire másképp mondják, mint ahogy tanították. Talán "szpiájnécs". Nem tudom jól leírni, de mindig zavarba jövök, hogyan mondjam én. Aztán a kávézóban általában nem értem, amikor beszél hozzám a kasszás. A múltkor egy fekete srác folyamatosan nyomta nekem a szöveget és én csak néztem és néztem. Aztán a végén megnyugtatott, hogy áh, csak viccelt. Én meg csak mosolyogtam és majdnem mondtam neki, hogy nyugodjon meg, nem azért nézek rá furán, mert fura a vicce, hanem mert egy kukkot se értek :) A Ma'am és Sir használata pedig mindennapos. Életemben nem hívtak ennyiszer Ma'amnak (madamnak), mint itt :) Ja és a színesbőrűek a legjobb fejek :) Eladók, takarítók :) Öröm hallgatni a jókedvüket és kedvességüket.

Most hirtelen ennyi jut eszembe. Biztosan van még sok más, amit megoszthatok. De most ennyi.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése